Bakgrund till dykning som projektarbete

2011-10-04 @ 17:07:59

Jag fick prova på att dyka för några år sedan på en familjesemster till Turkiet. Jag, min pappa och min syster lärde oss grunderna i hotellets pool och fick sedan med några instruktörer prova på att dyka i havet. Detta var såklart jättekul men det fanns inga direkta tankar på att fortsätta med dykningen. Det var inte förrän nyligen då tankarna på vad jag ville göra efter gymnasiet började uppenbara sig som jag bestämde mig att dykning är något som jag vill fortsätta med. Som många andra gymnasieelever visste jag sedan länge att jag inte ville plugga vidare direkt efter gymnasiet, och precis som många andra ville jag resa och ha lite spontanitet efter studenten, i kontrast till min annars schemalagda skolvardag. Efter lite samtal och rekommendationer från en dykintresserad släkting bestämde jag mig för att ge det en chans.

Så på sommarlovet 2011 åkte jag tillsammans med min flickvän till Malta, där jag tog min första dykkurs. Förutom för några mindre begåvade engelsmän som tumlade runt i vattnet och slog av mig regulatorn (munstycket man andas igenom) titt som tätt, var det helt jävla asnice. Tanken var ju då att efter denna avslutade kurs skulle jag åka hem till Sverige och fortsätter med mina dykutbildningar under lov och helger, för att vid skolårets slut kunna resa runt dyka på egen hand. Sen kom min käre kompanjon Micke in i bilden, efter att jag hänsynslöst lämnat vårt planerade UF-företag. Vi snackade ihop oss och kom fram till att göra dykningen till vårt projektarbete. Så nu har vi båda gått den första kursen och förhoppningsvis dröjer det inte alltför länge innan nästa kurs är avklarad.

Som vi säkert nämnt ska vi införskaffa oss en undervattenskamera för att dokumentera så mycket vi kan och sedan lägga upp här. Det var allt för nu. 

/ Johannes

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback