Certifierad Open Water Diver!

2011-10-02 @ 22:04:13

Äntligen! Efter två av de längsta helger jag någonsin upplevt har jag, Micke, erövrat mitt första dykcertifikat! Den här helgen har jag alltså varit i Hästholmen (tillhör Vättern) och jag tänkte återigen berätta om mina bravader dag för dag.

Lördag: Vi gjorde samma övningar som vi gjorde i poolen föregående helg och det var inget konstigt med det bortsett från att det var 12 grader i vattnet istället för 28 grader. Detta gjorde upplevelsen genast mindre behaglig och man blev betydligt mindre sugen på att ta nästa kurs, Advanced Open Diver" i Sverige, åtminstone denna årstid. Vi hade en lunchrast på ungefär en timme och efter 6st korv med bröd samt lite värme framför grillen så hoppade vi i igen. Denna gång fick vi simma längre ut i ravin-liknande miljöer vilket var helt otroligt! Det här dyket kände jag knappt av någon kyla alls. Troligtvis för att man var så pass tagen av omgivningen så man helt enkelt glömde att det var kallt. På botten av sjön fanns det även gott om kräftor som var barnsligt roligt att leka med. Vi nådde ett maxdjup på 12m denna dag och när vi kom upp tittade även solen fram för första gången på dagen vilket var väldigt uppskattat. Slutet gott allting gott!

Söndag: Överlag så var det liknande händelseförlopp som gårdagen, skillnaden var att vi gjorde lite annorlunda övningar, det blåste betydligt mer samt att jag åt 4 korv m. bröd och en hamburgare istället. Dock fick jag den stora äran att leda ett 35:min dyk där vi gick ner till 17m som djupast vilket var en ganska häftig känsla. Anledningen till det var nog att man inte kände sig lika begränsad av instruktörens agerande, utan istället hade fria händer att simma i princip vart man ville. Vi återvände till Arkö Dyk för att ta kort till våra dyk-certifikat. Bilder på certifikatet och dykningen i Hästholmen dyker upp vartefter.

Avslutningsvis vill jag tacka Arkö Dyk för en väl genomförd och otroligt lärorik kurs. Jag vill även passa på att nämna att jag och Johannes har bestämt oss för att fördjupa oss och ta nästa kurs utomlands, dels på grund av att jag vill få så bred erfarenhet som möjligt men även för att uppleva mer inom dykningen. Temperaturen verkar också väldigt lockande.

PS. Notera att de fetstilta orden är dykrelaterade ordvitsar. DS.

Kommentarer

Postat av: Fender

Åt ni kalops? Man kan äta det när man dykar.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback